Hulp bieden bij het regelen van het coronatoegangsbewijs
Vanaf 25 september is het coronatoegangsbewijs op meerdere plekken (zoals in de horeca, sportsector en bij evenementen) verplicht voor iedereen vanaf 13 jaar en ouder. Een coronatoegangsbewijs is:
- een negatieve testuitslag óf
- een vaccinatiebewijs óf
- een bewijs dat iemand hersteld is van corona.
Het coronatoegangsbewijs wordt ingezet op die locaties waar het door het loslaten van de verplichte 1,5 meter afstand drukker wordt. Op deze manier wordt het risico van besmetting zo laag mogelijk gehouden en kan iedereen zo veilig mogelijk samen komen. Daarnaast draagt het gebruik van het coronatoegangsbewijs bij aan het openen én open houden van de meeste locaties op maximale capaciteit.
Mogelijke hulpvragen coronatoegangsbewijs
Het coronatoegangsbewijs kan digitaal aangemaakt worden via de CoronaCheck-app of geprint worden via CoronaCheck.nl/print. Hiervoor is een DigiD nodig.
Niet voor iedereen is het regelen van een coronatoegangsbewijs vanzelfsprekend. Voor veel mensen gaan de digitale ontwikkelingen erg snel. Rond de 2,5 miljoen Nederlanders vinden het moeilijk om te werken met digitale apparaten, zoals een computer, smartphone of tablet. Zo’n 1,2 miljoen Nederlanders hebben nog nooit internet gebruikt. Voor deze groep mensen is het lastig om zelf het coronatoegangsbewijs te regelen. Het ministerie van VWS vindt het belangrijk dat iedereen in Nederland weet hoe je zo’n coronabewijs krijgt en gebruikt. Hieronder vindt u informatie hoe u dat kunt aanpakken.
Het maken van een coronatoegangsbewijs
Heeft u geen mobiele telefoon of computer en wilt u online een coronabewijs aanmaken? Of wilt u een coronabewijs uitprinten, maar heeft u geen printer? Vraag om hulp aan familie, vrienden of een buur. Ook hebben veel bibliotheken het Informatiepunt Digitale Overheid; zij kunnen helpen met de CoronaCheck-app en het printen van een coronabewijs. Op deze manier kunt uw coronatoegangsbewijs direct gebruiken.
Is dit niet mogelijk?
Heeft u uw gegevens met RIVM gedeeld of bent u door de GGD geprikt?
Dan kunt u contact opnemen via telefoonnummer 0800-1421. U wordt dan doorverwezen naar een speciale helpdesk. Daar kunt u met uw BSN-nummer en uw postcode (waarmee u staat ingeschreven bij de gemeente) een papieren coronabewijs aanvragen. Dit bewijs wordt per post opgestuurd. Houd er rekening mee dat dit 5 dagen kan duren.
Ook begeleiders kunnen op deze manier een coronabewijs aanvragen voor een ander.
Aanvragen via de telefoon is een volledig geautomatiseerd proces:
- U belt 0800 – 1421. Dit is de CoronaCheck helpdesk.
- Kies direct optie 1 ‘Wilt u een papieren bewijs en heeft u geen DigiD, smartphone of printer, kies 1..’U wordt nu doorverbonden met de printhelpdesk. Houdt u BSN en postcode bij de hand zodat u uw bewijs makkelijk kunt aanvragen.
- Toets optie 1.
- Toets uw BSN-nummer in.
- Als Correct: toets 1.
- 4 cijfers van uw postcode-adres zoals bij de gemeente ingeschreven.
- Als Correct: toets 1.
Op weekdagen tussen 8:30 en 17.00 uur kan vanuit het voice respons systeem ook een medewerker worden benaderd als de beller niet overweg kan met een voice response systeem. De telefonische wachtrij hiervoor is echter vaak aanzienlijk.
Heeft u niet uw gegevens gedeeld met RIVM of bent u niet door de GGD geprikt, maar bent u wel gevaccineerd?
Dan kunt u contact opnemen met de zorgverlener die u geprikt heeft. Deze kan dan een papieren coronabewijs voor u uitprinten.